Rumunsko 2021

12dní/3400km
538€
HUN
SlovenskoSVK
MaďarskoHUN
RumunskoROU
Transylvánia volá! Inak, to je sranda, že Rumuni to píšu Transilvania. Po ročnom lockdowne konečne vyrážame do Rumunska. Cez maďarské prérie prefrčíme takmer bez zastávky. Vojdeme do Rumunska a naším prvým cieľom bude česká dedina Svätá Helena. Následne pôjdeme popri Dunaji a navštívime sochu kráľa Decebala. Odtiaľ sa presunieme na sever, kde si pozrieme krásny Corvinov zámok. Potom prejdeme cez známe cesty Transalpina a Transfăgărășan. Vyšľapeme si na skutočnú zrúcaninu Draculovho hradu, Cetatea Poienari. Ďalej sa pozrieme na hrad Bran a zámok Peleș. Potom navštívime tiesňavy Cheile Bicazului a pozrieme sa do soľnej bane Salina Turda. Nakoniec nás čaká veselý cintorín v Săpânțe a potom už návrat na Slovensko. Navštívime Spišský Hrušov, Košice a Levoču. Celé to zakončíme úžasným steakom v ružomberskej reštaurácii Camino, kúpaním sa v Bešeňovej a samozrejme kávičkou v Concepte v Piešťanoch.
Rumunsko je krajina ležiaca v juhovýchodnej Európe, často nesprávne zaraďovaná medzi balkánske krajiny (iba malá časť Rumunska leží na Balkánskom poloostrove). Rumuni síce nepatria medzi najbohatšie národy, ale predstava špinavých ulíc a polorozpadnutých domov má veľmi ďaleko od reality. Rumunsko je veľmi veľká a heterogénna krajina, takže medzi jeho jednotlivými regiónmi existujú značné kultúrne aj ekonomické rozdiely. Obyvatelia severnej časti krajiny sú veľmi priateľskí a v pohraničí žije početná maďarská menšina. Transylvánia má zasa nemeckú históriu a jej obyvatelia sú veľmi slušní a ohľaduplní. Smerom na juh sú ľudia o poznanie temperamentnejší a na pobreží Čierneho mora v Konstanci je zasa vidieť veľký vplyv tureckej menšiny, ktorá tu žije. Aj napriek všeobecne priateľskej povahe Rumunov, nemajú veľmi dobré vzťahy so svojimi susedmi, čo je dané hlavne historicky. Vzťah Rumunska a Maďarska sa veľmi podobá tomu slovensko-maďarskému. Historický rozdiel tu však je značný – na rozdiel od Slovákov, Rumunsko po vojne získalo veľkú časť územia, ktoré bolo obývané Maďarmi, ktorých veľkú časť vyhnali. Mestá ako napríklad Temešvár alebo Kluž boli kedysi takmer čisto maďarské a Maďari žijúci v Rumunsku z tohto dôvodu často Rumunov nemôžu vystáť. Komplikovaný je taktiež vzťah s Ukrajinou, ktorej patrí časť územia Besarábie, na ktorú si Rumuni historicky robia nárok. Z tohto dôvodu Rumuni nemajú veľmi v láske ako Ukrajincov, tak ani Rusov. Zaujímavosťou je historický vzťah s Nemeckom (aj keď to nie je pre Rumunov susedná krajina) – Transylvánia bola kedysi regiónom obývaným Nemcami, ktorí tu založili niekoľko miest a šírili kultúru, vzdelanosť a remeslá. Vďaka tomu je nemecké dedičstvo v Transylvánii v Rumunsku vnímané Rumunmi veľmi pozitívne, aj napriek tomu, že Nemci boli odtiaľto vyhnaní po 2. svetovej vojne. Taktiež vzťah s južným susedom, Bulharskom, nie je veľmi pozitívny a Rumuni vnímajú Bulharov ako trochu zaostalých a nevychovaných (v čom majú často pravdu). Naopak výborné vzťahy majú Rumuni s Moldavskom, s ktorými ich spája nielen jazyk, ale aj fakt, že veľká časť Moldavcov túži po opätovnom pripojení svojej krajiny k Rumunsku. Takisto pozitívne vzťahy majú Rumuni s Tureckom, od ktorého ich delí Čierne more. V Rumunsku žije mnoho Turkov práve v okolí Čierneho mora a mesta Konstanca. S Karpatmi v Rumunsku je spojený aj príbeh grófa Drakulu, hrdinu upírskeho románu Brama Stokera, inšpirovaného jedným z kniežat (Vlad III.) rumunskej histórie.


Deň 1. - Sfânta Elena

Bratislava (SVK) ► Sfânta Elena (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
707km / 8.5h
74€
private (05.07.2021)
inline imageTak konečne je to tu. Je pondelok 5. júla a my vyrážame. O siedmej ráno sa stretávame klasicky na pumpe, kde nakŕmime mašiny a už si to šinieme. Úvod je hrozná nuda, nakoniec ako vždy cez Maďarsko. Stojíme len raz aby sme skontrolovali u Hudbu tlak v pneumatikách, lebo mu to hlásilo nejaké nezmysly. Nakoniec sme usúdili, že ten senzor nevie, kde je sever a šli sme ďalej. Najskôr tiahneme na Budapešť, akurát teda nie na tankoch... a potom smer Szeged. Celá cesta je po diaľnici a celkom to odsýpa. Nakoniec prichádzame o 12:30 na hranice s Rumunskom. Colníci nič nechceli, len pozreli papiere od motoriek a pasy, žiadny covid sa nekonal. Spravili sme si foto a pokračujeme smerom na rumunské mesto Arad. Dali sme si obed v nákupnom centre, kde sme chceli nájsť bankomat, ale bola tam len jedna banka a všetky tri bankomaty boli mimo provoz. Tak sme nakoniec jeden našli vonku a vybrali sme si nejakú hotovosť. Pomerne nešťastná akcia, keďže som tam zaklikol nech mi to vezmú z účtu v eurách a bol tam vysoký poplatok, no nič, zas som sa niečo nové naučil. Z Aradu smerujeme na juh cez Temešvár, kde chytáme brutálnu zápchu a vlečieme sa krokom. Pokračujeme ďalej na juh až k hraniciam so Srbskom, kde zasa Hudbu nechtiac predátoval majland, takže odporúčanie znie jasne, zapnite si manuálne rumunskú sieť v mobile. Nakoniec okolo siedmej večer prichádzame do dedinky Sfânta Elena (Svatá Helena), ktorá sa nachádza na malebnom kopčeku s výhľadom na Dunaj a je obývaná Čechmi, ktorí sa sem v minulosti prisťahovali za prácou a už tu zostali. Zaparkovali sme pri krčme, kde sme sa dali do reči s krčmárom. Ten zdvihol telefón a o pár minút už sme fičali aj s motorkami na ubytko. Bola to veľmi milá česká rodinka a cítili sme sa u nich fajn. Domáci nám čoto ponalieval a porozprával celú svoju rodinnú históriu. Keď sme sa sprchli a najedli, vyrazili sme do ešte do krčmy na pivko, čapovali tu Ciuc (čítaj čuk) a až taký zázrak to nebol, ale po 9-hodinovej ceste po diaľnici bol úžasný. Veľmi zvláštne pôsobilo počuť v Rumunsku češtinu, cítili sme sa tam fakt ako doma.

Deň 2. - Castelul Corvinilor

Sfânta Elena (ROU) ► Hunedoara (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
296km / 4.5h
43€
booking.com (06.07.2021)
inline imageNa druhý deň vyrážame krásnymi zákrutami Dunaja kde navštívime Kráľa Decebala. Je to 40 m vysoká socha, vytesaná do skaly, ktorá zobrazuje jeho tvár. Ďalej pokračujeme smerom na sever do mesta Hunedoara. Hrad v Hunedoare, známy aj ako Korvínov hrad (Castelul Corvinilor), je jedným z najväčších hradov v Rumunsku aj v Európe. Tento goticko-renesančný hrad je v Rumunsku označovaný za jeden z top siedmich divov krajiny. Hrad dal postaviť v roku 1446 Ján Huňady, jeden z najmocnejších šľachticov v Uhorsku. Transformáciou a rozšírením sa z malej citadely, ktorá tu kedysi stála, stal rozsiahly hrad s veľkým nádvorím a viacerými vežami. Hrad je naozaj prekrásny, vyzerá ako z rozprávky. Pri vstupe do mesta sme videli obrovské množstvo veľmi zvláštnych farebných domov s vežičkami, také akoby pagody.
Decebalus bol posledný dácky kráľ. Tento kráľ bojoval na prelome 1. a 2. storočia n.l. proti rímskym vládcom, ktorí chceli podmaniť jeho krajinu. Socha bola vytvorená počas rokov 1994-2004. Konflikt bol vyprovokovaný dáckymi nájazdmi do bohatých rímskych provincií na Balkáne. Rozhorel sa za vlády cisára Domiciána v rokoch 86 až 89. Rimania vtedy utrpeli porážku v prvej bitke pri Tapae a následne s Dákmi uzavreli prímerie. O niekoľko rokov neskôr obnovil cisár Traianus nepriateľstvo s Dákmi a v rokoch 101 až 102 resp. 105 až 106 proti nim podnikol dve rozsiahle vojenské ťaženia, počas ktorých si podrobil ich hlavné mesto Sarmizegetusu Regiu a po smrti Decebala začlenil Dáciu do Rímskej ríše.


Deň 3. - Transalpina a Lacul Vidra

Hunedoara (ROU) ► Rânca (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
241km / 4.5h
42€
booking.com (07.07.2021)
inline imageTeraz nás už čakajú hory. Vyrážame smerom na sever, do mesta Sebeș. Odtiaľ začínajú zákruty a my si naplno užívame cestu nádhernými horami. Okolo obeda si dávame prestávku na fazuľovú polievku s chlebom v Cabana Obârșia Lotrului. Odtiaľ si odskočíme pojazdiť okolo jazera Vidra, kde sme si užili aj trocha offroadu. Keď sme sa vybláznili, pokračujeme smerom na juh a stúpame na vrchol Transalpiny. Je tam krásny výhľad, počasie nám praje, a tak sme do sýtosti pofotili a dali rýchlu guľovačku. Hore sa to hemžilo ľuďmi, ale zasa nebolo to nejaké hrozné, viem si predstaviť, že neskôr počas leta je tu turistov oveľa viac.
extra imagePotom sme sa zviezli dole až do dedinky Rânca, kde sme najskôr riadne dlho hľadali naše ubytovanie (bolo to dosť mätúco označené v booking.com). Konečne sa to podarilo a o chvíľu už sme ťahali kufre na úplne najvyššie poschodie domčeka. Toto sa nám tu stávalo na každom ubytku, neviem prečo, ale vždy nás dali úplne hore, aj keď sa zdalo, že tam iní hostia nie sú. Potom sme mali také krátke jazykové okienko, keď sa nám pani domáca snažila po rumunsky vysvetliť, že teplá voda pôjde už len hodinu. Stála s nami v kúpeľni, ukazovala na sprchu a čosi pomaly a zreteľne stále opakovala dokola. Nakoniec sme to museli vyriešiť tak, že nám to napísala na papier a preložila nám to nejaká appka na mobile smiley. Večer sme sa ešte boli trocha prejsť, lebo v tej izbičke bol taký smrad, že sa to dalo krájať smiley. Dali sme si večeru v reštike a šli si ľahnúť.
Štátna cesta 67C (rum. Drumul naţional 67C, Transalpina) je 148 kilometrov dlhá štátna cesta v Rumunsku, ktorá sa nachádza v pohorí Muntii Parâng v južných Karpatoch. Je to najvyššie položená a jedna z najzaujímavejších ciest v krajine. Začína v obci Ciocadia, vedie cez mesto Novaci a končí v meste Sebeș. Najvyšší bod cesty, 2 145 m n. m. sa nachádza na horskom priesmyku Urdele. V porovnaní s tradičnými úzkymi priesmykmi plnými ostrých zákrut ponúka Transalpina väčšinou široké cesty a rýchle zákruty. Jednoducho, aby ste sa bavili, sú potrebné väčšie rýchlosti ako aj na Transfagarasane. Na druhej strane sú úseky prehľadné.


Deň 4. - Cetatea Poienari

Rânca (ROU) ► Camping Dracula (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
200km / 4.0h
35€
kemp (08.07.2021)
inline imageRáno vyrážame z obce Rânca opäť na svahy Transalpiny. Pôjdeme kus cesty rovnako, ako včera až k jazeru Vidra a odtiaľ smerom na východ. Dnešným cieľom je kemp Dracula, ktorý sa nachádza presne pod hradom Poenari, kde skutočne žil Vlad III. Dracula. Počasie nám praje a máme úplne jasno. Tentoraz si nastavím gopro pod lepším uhlom, nech máme z tejto krásnej cesty aj nejaké zábery (včera som ju mal sklonenú moc dole a natočil som tri hodiny videa, kde vidno len moje riaditká a nádrž smiley). Poobede, asi v strede cesty sa nám spustil drobný dážď. Podvečer sme dorazili do kempu a postavili stany. Bola tu kopa Gumbalkánov.
extra imageTo bola tento rok taká akcia, kde ľudia na starom aute za pár korún museli prejsť vytýčenú trasu, ktorá bola z veľkej časti offroad. Boli riadne nabalení, vrátane náhradných kolies, obrovských bandasiek a tak podobne. O hodinu malo prestať pršať, a tak sme sa vybrali hore na hrad, ktorý bol priamo nad kempom. Viedli tam schody, bol to pomerne nenáročný výstup. Zhora bol neskutočný výhľad na okolité hory a priesmyky. Po prehliadke hradu skočíme do neďalekej reštiky, kde si dáme super fazuľovicu v bochníku. Všetkým nám tu na mobile píplo varovanie, že v blízkosti videli medvede, tak sa tešíme a dúfame, že zajtra nejaké uvidíme.
Aj bez krvavých historických väzieb by bol hrad Poenari, známy aj ako pevnosť Poenari, majestátnym a fascinujúcim miestom, ktoré si môžete prezrieť aj sami. Milovníci architektúry by obdivovali maltu z 13. storočia, milovníkom fantastických scenérií by výhľad na útesy vyrazil dych. Hrad Poenari nepotrebuje siahodlhý príbeh, aby bol úchvatný, ale náhodou má aj ten. Ide o legendárny príbeh, ktorý je pre mnohých mätúcou zmesou pravdy, histórie, legendy a fikcie kvôli spleti medzi románom “Dracula” a skutočnou históriou Vlada III Draculu ” Napichovača”, ktorého meno inšpirovalo knihu. Bram Stoker si niektoré postavy svojho hlavného hrdinu vytvoril podľa základnejších faktov o skutočnom živote Draculu, ale jeho znalosti rumunskej histórie a skutočného príbehu Vlada Napichovača zostávajú pochybné. Skutočný Dracula si v 15. storočí obľúbil hrad Poenari a uvedomujúc si jeho potenciál ako významnej pevnosti s úžasným výhľadom, opevnil a opravil rozpadajúcu sa pevnosť, čím sa stala jedným z jeho hlavných miest pobytu. Hovorí sa, že jeho prvá manželka, o ktorej mene sa medzi historikmi diskutuje, sa počas jedného z obliehaní Vladovým moslimským bratom Radu Beyom vrhla z veže Poenari. Predtým, ako sa vrhla do rieky Arges pod ňou, zvolala, že radšej zhnije a zjedia ju ryby, ako by mala byť zajatkyňou Turkov. Múry Poenari napokon neudržali Draculu Draka v bezpečí, ale nebola to pevnosť, ktorá zlyhala. Vladov brat Radu cel Frumos dostal neľahkú úlohu viesť Osmanskú ríšu k víťazstvu, čo ho postavilo do priameho konfliktu s neslávne známym brutálnym starším bratom. Hoci Vlada nebolo možné poraziť v boji, jeho zvyk znepriateliť si spojencov a podkopávať ich autoritu sa stal jeho pádom. Keď mu došli peniaze pre jeho žoldnierov, obrátil sa o pomoc na svojich údajných priateľov, ktorí ho rýchlo zradili a nechali zajať za vlastizradu. Aj keď sa mu podarilo vyviaznuť a pokračoval vo vláde a vyhlásil tretiu vojnu, bol to ťažký boj, ktorý ho nakoniec zahubil, a na svoj hrad na kopci sa už nikdy nevrátil.


Deň 5. - Transfăgărășan

Camping Dracula (ROU) ► Zărnești (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
191km / 3.8h
45€
booking.com (09.07.2021)
inline imageRáno už máme zasa jasno. Balíme stany a vyrážame. Kemp je hneď na začiatku Transfăgărășan-u, takže po pár minútach prichádzame k priehrade Vidraru. Je to vodná nádrž vytvorená v roku 1965 na rieke Arges. Má 465 miliónov kubických metrov vody, s dĺžkou 10,3 kilometra a šírkou 2,2 kilometra, akumuluje celkovú plochu 870 hektárov a maximálnu hĺbku 155 metrov. Podzemná elektráreň sa nachádza v blízkosti jazera, 104 metrov hlboko pod masívom Cetatuia. Na pravom brehu vidieť sochu „Energia“, ktorá predstavuje Promethea s bleskom v ruke, ktorý symbolizuje elektrinu. Odfotíme sa a vyrážame ďalej do hôr.
extra imageCesta je krásna, je iná ako Transalpina. Na vrchole si dávame prestávku, nakúpime nálepky a dáme si guláš. Počasie máme nádherné, výhľad doďaleka, takže všetko dokumentujeme. Cesta dole je tiež zaujímavá, ideme tou pletienkou na fotke. Postupne sa krajina vyrovná, pripojíme sa na hlavnú cestu a cez mesto Făgăraș smerujeme nekonečnými zápchami a opravami na ceste až do Zărnești. Tesne pred cieľom je naša strana cesty vyrýpaná až na štrk a tak musíme cez protismer. Výškový rozdiel je asi 40cm. Samozrejme, že stretneme oproti auto. Ja s Kopernikom sme sa nejako vyhli, Hudbu až také šťastie nemal a ustlal si dole do priekopy. Položil to pekne nabok, našťastie stihol uskočiť, takže sa nič nestalo. Vodič auta ani nezastal. Zvihli sme to teda a doklepali zvyšok cesty. Bývali sme v peknom penzióne Aliart, majiteľ s dcérou dokonca poznali Bratislavu, lebo k nám chodia na súťaže v curlingu (to sú tí čo hádžu po ľade tie placky a zúrivo pred nimi zametajú). Večer nám ugrilovali a popili sme nejaké pivko. Za odmenu sme im zaspievali a zahrali na gitare smiley.
Transfăgărășan je deväťdesiat kilometrová cesta je označovaná jednou z najzaujímavejších na svete. A to nielen svojimi impozantnými parametrami, ale aj históriou. Horská cesta bola vybudovaná v rokoch 1970 až 1974 na základe vojenskej obrannej stratégie proti Sovietom. Tu zohrali úlohu udalosti, ktoré postihli Československo v roku 1968, teda to, že do našej krajiny vpadli vojská Varšavskej zmluvy. Rumunská odpoveď bola jasná. Treba zabezpečiť, aby sa armáda v podobnom prípade mohla presúvať čo najrýchlejšie. A práve na to bola vhodná cesta cez hory. Konkrétne cez Fagaraské hory, ktoré sú súčasťou Transylvánskych Álp. Práve podľa Fagaraských hôr dostala táto cesta názov. Ak by sme ešte chceli uviesť zaujímavosť k jej umiestneniu, povedali by sme, že sa nachádza medzi najväčšími rumunskými vrchmi Moldovenou a Negoiou. Nemôžeme sa teda čudovať, že stúpa až do nadmorskej výšky 2134 metrov nad morom. Typická je svojimi serpentínami, ktoré menia smer aj o 180 stupňov, a takisto aj prudkým stúpaním a klesaním. Toto vás zatiaľ odradiť nemusí. Horšie je, že maximálna možná rýchlosť, akou na nej môžete jazdiť, je 40 km/h, a tiež aj to, že otvorená býva väčšinou len počas štyroch mesiacov v roku, od začiatku júna do konca septembra. Záleží od snehu. Uvidíme typickú rumunskú horskú krajinu, plnú borovíc a alpských lúk. Okrem toho cesta prechádza aj okolo hradu Poenari, ktorý bol majetok panovníka Vlada III.


Deň 6. - Hrady a zámky

Zărnești (ROU) ► Târgu Secuiesc (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
165km / 3.0h
43€
booking.com (10.07.2021)
inline imagePo fajnových raňajkách opúšťame rodinku curlerov a vyrážame na juhovýchod, kde po pár kilometroch vchádzame do obce Bran, kde plánujeme prehliadku rovnomenného hradu. Tento je tu prezentovaný ako Draculov hrad, dokonca tam obraz Vlada III. visí medzi majiteľmi hradu, avšak nie je to pravda. Vlad III. tento hrad nikdy nenavštívil. Preslávil ho Bram Stocker svojim románom Dracula. Vďaka tomu je obec plná turistov a stánkov so suvenýrmi. Zaparkujeme na parkovisku rovno pod hradom a vyrážame. Pred vstupom do hradu je veľké trhovisko, kde som deťom kúpil na pamiatku tričká. Deniske ešte náramok a Julkovi na krk ručne z kosti vyrezávaný prívesok Draca (dácka bájna bytosť s hlavou vlka a telom draka). Hrad bol pekný, prehliadka nám zabrala zhruba hodinu.
extra imageNajlákavejšia bola mučiareň, už sme ich videli po hradoch kopu, ale táto bola luxusná teda smiley. Z Branu ideme pozrieť nádherne zrekonštruovaný zámok Peleș. Ten pôsobí modernejším dojmom, bol postavený až koncom 19. storočia. Vo vnútri je múzeum a síce trocha nesúrodá, ale už na pohľad je jasné, že nevyčísliteľne drahá zbierka nábytku, trofejí, sošiek, obrazov, brnení a tak pod. Po prehliadke zámku sme si dali obed v príjemnej miestnej reštike a vydali sa na sever na ubytko, ktoré sme si zarezervovali v mestečku Târgu Secuiesc. Hneď na hlavnej nás čaká zápcha, tak sa predierame, ako sa dá. Ubytovanie bolo fajn a strávili sme tam veľmi príjemný hudobno-alkoholistický večer s rumunskou rodinkou z delty Dunaja. Pozvali nás k sebe dole potom, ako nás počuli vyhrávať na izbe. Zdravíme hlavného barmana Dana, ktorý nám mocne a pravidelne nalieval všetko, čo tieklo a taktiež celej jeho rodine, ktorá s nami spievala po česky netušiac čo smiley. A že do toho dali všetko!
Hrad Bran pri obci Bran (v Brašovskej župe) je rumunská národná pamiatka. Pevnosť se nachádza na historickej hranici medzi Transylvániou a Valašskom. Hrad Bran išpiroval Brama Stokera k popisu Draculovho hradu ve svojom románe, v skutočnosti sa však nejednalo o kaštieľ, ktorý historicky patril vojvodovi (kniežaťu) Vladovi III. Draculovi. Skutočnou rezidenciou kniežaťa Draculu bol hrad Poenari (dnes zrúcanina). Po 1. svetovej vojne sa Bran stal letným sídlom rumunskej kráľovnej Márie. Tá sa do neho zamilovala a investovala veľa peňazí do jeho rozsiahlej renovácie. Po smrti vybrali jej srdce z tela, dali ho do striebornej truhličky, ktorú vložili do zlatej. Relikviu potom zaniesli do kaplnky v Balčiku, ale po obsadení tohto územia našlo jej srdce druhý domov práve v hrade Bran, kde doposiaľ zotrvalo najdlhšie. Po ďalšom presunutí truhličiek do národného múzea nakoniec odniesli jej pozostatky do hradu Peleș.
Zdroj: dromedar.sk

O výstavbe zámku Peleș rozhodol rumunský kráľ Karol I., ktorý chcel mať v lone krásnej prírody oddychový víkendový dom. Neskôr ho zmenil na lovecký zámoček, ktorého výstavba sa rozrástla natoľko, až z neho vzniklo kráľovské zámocké sídlo s rozlohou väčšieho paláca. Základný kameň položili v roku 1873. Prvým architektom bol nemecký rodák Johan Schultz von Lemberg, neskôr na zveľaďovaní stavby pracoval Čech Karel Liman. Ten na žiadosť kráľovej manželky pridal vežičku a menší zámoček Pelișor, ktorý mal byť bydliskom synovca Karola I.. Na jeho výstavbe pracovalo 300 robotníkov, ktorí pochádzali zo štrnástich rôznych krajín. Peleș bol až do roku 1947 sídlom kráľovskej rodiny, ktorá ho postupne zveľaďovala a urobila z neho najprepychovejší palác v tejto časti Európy. Už šesť rokov po odchode posledných obyvateľov ho premenili na atraktívnu turistickú pamiatku, ktorú si potom ešte na krátky čas privlastnili komunisti. Zámok má dokopy až 160 komnát, ktoré majú prepychové zariadenie i zdobenie. Za to všetko môžeme vďačiť manželke Karola I., kráľovnej Alžbete, ktorá sa živo zaujímala o modernú architektúru a mala skvelý cit pre interiérový dizajn. Vďaka tomu sa jej podarilo skĺbiť elegantný štýl typický pre vyššie vrstvy a okázalú noblesu, ktorá bola vtedy hlavným trendom zariaďovania. Alžbeta chcela mať komnaty v rôznych štýloch, ktorým dominuje najmä nemecká a talianska renesancia. Na výzdobe jednotlivých miestností spolupracovalo 40 umelcov, niektoré nástenné maľby vytvoril známy maliar Gustav Klimt. Na hrade nájdete zaujímavú výstavu zbraní a brnenia, ktorá pozostáva až zo 4000 unikátnych kúskov. Najvzácnejšími exponátmi sú však obrazy od Rembrandta. Zámok Peleș však zo svojej krásy iba neťažil, ale istý čas kvôli nej aj trpel. Hneď ako sa ujal moci smutne slávny diktátor Nicolae Ceausescu, zvolil si túto nádhernú historickú stavbu ako jedno zo svojich sídiel. Správcovia vtedajšieho múzea sa najprv pokúšali zachrániť pamiatku historkou o tom, že sa tam nachádza smrteľne nebezpečná pleseň. Ceausescu sa však o tom dozvedel a napriek upozorneniam sa tam nasťahoval a pozýval si vzácne zahraničné návštevy.
Zdroj: dromedar.sk


Deň 7. - Cheile Bicazului

Târgu Secuiesc (ROU) ► Turda (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
389km / 7.0h
50€
booking.com (11.07.2021)
Dnešné ráno bolo veľmi ťažké. Pre niektorých ešte ťažšie smiley. Rozlúčili sme sa s Danom a jeho rodinou a vyrazili. Dnes nás čaká taký väčší presun. Cestou prejdeme cez kaňon Bicaz a končíme v meste Turda, kde sa zajtra pôjdeme pozrieť do soľnej bane. Počasie nebolo úplne dobré, poobede sme stále tak tesne utekali pred búrkou, ale nakoniec sme nezmokli. V Turde sme trocha blúdili, kým nás navigácia dotiahla na ubytko. Vybehli sme ešte s Hudbu nakúpiť, ale bolo už všetko zavreté, tak sme to odbavili bagetou na pumpe. Vrátili sme sa za Kopernikom a skoro zaľahli, aby sme dospali ten včerajší deficit.

Deň 8. - Salina Turda

Turda (ROU) ► Suciu de Sus (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
158km / 3.0h
36€
booking.com (12.07.2021)
inline imageDnešné doobedie venujeme návšteve soľnej bane Salina Turda. Našli sme to bez problémov, kúpili si lístky a už sme pod zemou. Musím povedať, že keď som si doma prezeral fotky, nebolo to nič úžasné. Samé vysvietené kruhy v tme... Ale naživo to stálo za to. Miestnosti sú skutočne majestátne, je to až neuveriteľné, že to dokázali takto vyhĺbiť pod zemou. V jednej z miestností je aj veľké jazero, kde sme si požičali člnok a celí spokojní sme sa plavili a spievali si o práci. V inej zasa boli pingpongové stoly a kolotoč! Naozaj sa to ťažko popisuje, treba to vidieť. Po prehliadke sme pokračovali smerom na sever. Dnes sme boli akýsi unavení, tak sme to predčasne zapichli do penziónu a šli na pivo.
Iba na skok od rumunského mesta Cluj Napoca sa nachádza dych vyrážajúci podzemný svet, Salina Turda. Reč je o bývalej soľnej bani, z ktorej je dnes krásne historické múzeum a zábavný park v jednom. Päťmiliónová investícia do rekonštrukcie sa určite vyplatila a podzemný komplex je dnes obrovským lákadlom pre mnohých turistov. História soľnej bane siaha ďaleko do 13. storočia, kedy bola soľ cennejšia ako zlato a napĺňala pokladnice uhorských kráľov. V roku 1932 sa baňa oficiálne prestala využívať na svoje pôvodné účely. Počas 2. svetovej vojny slúžila Salina Turda ako kryt a útočisko a skladoval sa tu napríklad aj syr. Hlavnú časť rumunskej atrakcie tvoria z dve veľké miestnosti. V hale pomenovanej po Rudolfovi Habsburskom si môžete zahrať stolný tenis, bowling, minigolf, povoziť sa na ruskom kolese či zakúpiť suveníry a nachádza sa tam dokonca aj malý amfiteáter s vyhrievanými sedadlami pre 180 ľudí. Pozdĺž 80-metrovej steny sa ťahá schodisko cez 13 poschodí a z druhej strany je presklený výťah pre tých, ktorí si na schody netrúfajú. Na strope sa vyformovali slané stalaktity, ktoré každoročne narastú o 2 centimetre a po dosiahnutí troch metrov sa prirodzene zlomia. V druhej časti zvanej Terézia sa nachádza podzemné slané jazierko, kde si môžete vyskúšať člnkovanie. Interiér dotvára zaujímavo vymyslené osvetlenie a tiež kreatívne drevené konštrukcie. K návštevníkom Salina Turdy sa okrem bežných turistov radia aj ľudia trpiaci ťažkosťami s dýchaním a pľúcnymi chorobami, ktorí sem cestujú za haloterapiou, čo je vdychovanie slaného vzduchu. Soľná baňa je otvorená denne od 9:00 do 16:00 a dospelý lístok stojí v prepočte necelých 7 eur, pričom deti a študenti zaplatia o polovicu menej. Odporúčame si vziať niečo na seba, keďže v hale je približne 10-12°C a na návštevu si určite vyhraďte aspoň dve hodinky, aby ste si okrem dobrodružstiev odniesli aj blahodarné účinky slaného ovzdušia.
Zdroj: dromedar.sk


Deň 9. - Merry Cemetery

Suciu de Sus (ROU) ► Satu Mare (ROU)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
227km / 4.4h
47€
booking.com (13.07.2021)
inline imageToto je len veľmi predbežný návrh trasy a detailný popis jednotlivých dní bude doplnený neskôr. To be edited. Pellentesque lacinia, nunc et ultrices aliquet, nunc neque semper tellus, id pretium neque sapien a turpis. Vivamus purus libero, porttitor in metus quis, iaculis posuere massa. Etiam porta elit ac hendrerit mollis. Vestibulum imperdiet, massa sed volutpat posuere, tellus elit consectetur metus, quis tempor augue erat vel ex. Nunc quis sollicitudin risus. Vestibulum quis purus suscipit, finibus elit vitae, tempor risus. Nam dignissim felis eu felis dapibus rhoncus. Aenean pharetra quam nec pharetra porttitor. Vivamus a risus nulla.

Deň 10. - Späť na Slovensko

Satu Mare (ROU) ► Spišský Hrušov (SVK)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
342km / 5.0h
35€
kemp (14.07.2021)
inline imageToto je len veľmi predbežný návrh trasy a detailný popis jednotlivých dní bude doplnený neskôr. Pellentesque lacinia, nunc et ultrices aliquet, nunc neque semper tellus, id pretium neque sapien a turpis. Vivamus purus libero, porttitor in metus quis, iaculis posuere massa. Etiam porta elit ac hendrerit mollis. Vestibulum imperdiet, massa sed volutpat posuere, tellus elit consectetur metus, quis tempor augue erat vel ex. Nunc quis sollicitudin risus. Vestibulum quis purus suscipit, finibus elit vitae, tempor risus. Nam dignissim felis eu felis dapibus rhoncus. Aenean pharetra quam nec pharetra porttitor. Vivamus a risus nulla.

Deň 11. - Bešeňová

Spišský Hrušov (SVK) ► Vyšný Kubín (SVK)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
184km / 2.2h
49€
booking.com (15.07.2021)
Toto je len veľmi predbežný návrh trasy a detailný popis jednotlivých dní bude doplnený neskôr.

Deň 12. - Bratislava

Vyšný Kubín (SVK) ► Bratislava (SVK)

Dĺžka trasy:
Výdaje/osoba:
Nocľah:
300km / 5.0h
33€
kemp (16.07.2021)
Toto je len veľmi predbežný návrh trasy a detailný popis jednotlivých dní bude doplnený neskôr.

Zhrnutie na záver

Celková trasa:
Celkové trvanie:
Odjazdený čas:
Počet prejdených krajín:
Náklady na osobu:
Cestovný pas:
Víza:
3400km
12 dní
54.9 h
3
538€
áno
nie
Výlet sa neskutočne vydaril (teda až na tú nehodu v Piešťanoch, ktorá ma nakoniec stála 350EUR), nakoľko nám ani jeden raz nepršalo a bolo pomerne málo áut. Obe horské cesty boli nádherné, nikde nebolo plno. Do Rumunska sa isto ešte vrátime, je to krásna krajina a je tu veľmi veľa nádherných miest, ktoré sme nestihli navštíviť. Uvedené celkové náklady sú na osobu a zahŕňajú benzín, jedlo, vstupenky a ubytovanie.

Mapa celej trasy

Kompletná mapa je na tomto linku.

Film


Diskusia

V diskusii zatiaľ nie sú žiadne komentáre...
Zdroje informácií a máp: mapy.cz, interez.sk, castles.today, wikipedia.org, adamvaneckotraveller.sk, rri.ro, pixabay.com, dobrodruh.sk, hroch.sk, dromedar.sk, placemania.sk, hmn.wiki